V období roku 1983-85 byla zahájena výstavba nové Polské ulice v úseku od bývalé slévárny až k hraničnímu přechodu. Byl konečně zplanýrován násep válečné železnice, zavezen bažinatý prostor poblíž české celnice a vybudován nový betonový Slánský most. |
Staveniště nové Polské ulice u celnice |
Stavba byla řešena velkoryse ve třech pruzích. Později s nárůstem kamionové dopravy bylo nutno vybudovat 4. pruh a provést odvodnění povrchové vody samostatným kanálem. |
Pohled na část Polské ulice |
Pohled na část Polské ulice |
Také díky kamionové přepravě musel být po 10 letech betonový most rozšířen a po dohotovení byla původní část vozovky na mostě stržena až na nosné panely a znovu betonována a asfaltována. |
Příjezd k hraničnímu přechodu |
Z původní provizorní stavby vedle mateřské školky ve Vítkově ulici, kde byla po dobu výstavby Polské ulice umístěna projekční kancelář, byla adaptována celá stavba na stacionář - speciální školu pro tělesně postižené pro oblast Náchodska. |
Budova Stacionáře |
Část původně dlážděné ulice 1. Máje od Náchoda k fotbalovému hřišti byla po dokončení kanalizace a plynovodu v 80. letech postupně osazena chodníky a vyasfaltována. Úsek od hřiště ke mlýnu nebyl dlouhá léta moc udržován. Na prašných chodnících parkovala auta a ve výmolech se po dešti dlouho držela voda. |
Původní vzhled ulice 1. Máje |
Vzhled ulice 1. Máje od mlýna. |
Před základní školou v prostoru dříve nazývaném náves byla od 60. let umístěna zastávka s jednoduchou stříškou. |
Stará autobusová zastávka u školy |
Teprve při rekonstrukci ulice v roce 2003 došlo na její modernizaci a posunutí. Z druhé strany u školy byl vytvořen záliv pro protisměrnou zastávku, která ale našla uplatnění až od roku 2005 při zavedení oboustranného spojení Náchod - Kudowa Zdroj. |
Nová autobusová zastávka |
Současně byla osazena obrubníky a vyasfaltována přilehlá ulice K Sokolovně. Také byla vyasfaltována část přilehlé cyklostezky od hřiště ke mlýnu. Pro cyklisty bylo u řeky umístěno odpočívadlo a turistická orientační tabule. |
Záběr z opravy ulice 1. Máje |
V parku od školy ke hřišti byla upravena zpevněná zatravněná plocha pro automobily při fotbalových zápasech. Byl vyasfaltován i příchod k lávce přes Metuji. |
Konečný vzhled cesty od hřiště |
Nový pohled od mlýna |
Kladská ulice se konečně v roce 2005 dočkala obnovy. Několik měsíců po dokončení generální opravy v roce 1968 ji silně poničily sovětské tanky. Dlouhá léta byly opravovány pouze nejhorší díry a praskliny. Nyní při opravě byla řešena i přestavba nevzhledné zdi u nádraží. Kolem zdi byla vytvořena cyklostezka a z druhé strany vozovky zámkový chodník pro chodce. |
Oprava Kladské ulice u VaKu. |
S parkováním byl vždy problém. Nyní mohou motorizovaní návštěvníci prodejny pekárny, nábytku nebo herny Prima baru zaparkovat na vyznačených parkovacích místech. |
Dokončená Kladská ulice směrem k pekárně |
Zastávka u Idy stavba |
V minulosti autobusová zastávka u Korunky nevyhovovala pro blízkost křižovatky a malou šíři vozovky. Nová zastávka byla situována blíže pod sídliště a zapuštěna do stráně. Tak mohl být vytvořen záliv pro stojící autobusy. |
Konečný pohled zastávky |
Po dobu stavby byla odkloněna doprava Václavákem přes obec Babí směrem na Náchod i přes Pavlišov do Hronova. |
Oprava vozovky - křižovatka U Dědků |
Úsek od skály ke křižovatce na Hronov dostal úplně nový kabát. |
Dokončená vozovka od skály k Hronovu |
Nebezpečné místo u další skály za starou celnicí bylo řešeno pouze pro vozidla. Zákaz průchodu chodců kolem pomníku prostor značně zpřehlednil. |
Stavba křižovatky na Hronov |
Sklad použitého a posypového materiálu města naproti staré celnici byl úhledně oplocen. Kolem plotu pokračovala cyklostezka téměř k železniční zastávce, kde byla ukončena. Návaznost na další části je pouze po vozovce. Směrem na Malé Poříčí lze použít spojovací chodník mezi starou celnicí a železniční zastávkou. |
Konečný vzhled křižovatky |
Nyní chodci i případní cyklisté mohou bezpečně procházet po nově zbudovaném zámkovém chodníku od CDS k železniční zastávce, eventuálně k blízkým marketům. |
Nový chodník pro chodce |
Na opravu Kladské ulice navazovala úprava pokračující Broumovské ulice až k železničnímu mostu v Malém Poříčí. U celního deklarantu (CDS) byly vytvořeny oboustranné autobusové zastávky se zámkovým chodníkem. V zatáčce k Zákoutí bylo provedeno zatrubení povrchové vody. |
Broumovská ulice - přestavba |
Úhledná zastávka pro zaměstnance CDS |
V průběhu let 2004-05 došlo na území Bělovse k vybudování nových cyklostezek. První část prochází od pivovaru Montací k Bonatu, pokračuje společnou Promenádní ulicí přes Horní konec k hraničnímu přechodu. Část cyklostezky od fotbalového hřiště kolem školy nemá zatím jasnou návaznost. |
Cyklostezka z Montace u Bonata |
Zbývající kus prašné cesty Na Horním konci se dočkal asfaltového povrchu až při projektu cyklostezky směrem k celnici a Malému Poříčí. |
Provoz cyklistů Na Horním konci |
Frekvence na trase využil pan Nápravník a v malebném místě u potoka vybudoval stánek s občerstvením s provozem vždy odpoledne od jara do podzimu. Obdobné zařízení bylo po adaptaci prodejního stánku otevřeno u hraničního přechodu pod názvem Bavorka. |
Občerstvení pro cyklisty i turisty |
Občerstvení pro cyklisty i turisty |
Nově adaptovaná Bavorka |
Cyklostezka pokračuje malebným údolím k hraničnímu přechodu, kde přetíná státní silnici. Pak pokračuje přes most přes potok Střelu směrem k Malému Poříčí. |
Upravená polní cesta pro cyklisty |
Současně s opravou Kladské ulice byla zhotovena již zmíněná souběžná cyklostezka od náchodského nádraží až ke staré celnici. |
Cyklostezka souběžně s Kladskou ulicí |
V roce 2004 konečně došlo na blátivý chodník v ulici Kpt. Jaroše. Bylo vykáceno několik nemocných stromů a byl uložen základ chodníku včetně zámkové dlažby. |
Chodník ul. Kpt. Jaroše ke mlýnu |
Se vzrůstajícím provozem ke Kauflandu a novým obchodním střediskům vyvstal problém zahlcování křižovatky. Proto byla vozovka v létě roku 2007 směrem od mlýna rozšířena a byly zde vyznačeny dva odbočovací pruhy. Středem byl vybudován ostrůvek pro ochranu chodců. Vyznačený přechod pro chodce a přilehlý chodník umožňuje bezpečnou chůzi občanů směrem k hranicím i obchodům. |
Rozšířená křižovatka u závor |
V srpnu roku 2004 začala stavební firma bourat zadní budovu bývalé Kubečkovy továrny u Kladské ulice, v poslední době známé jako internát. V polovině září bylo započato s bouráním i přední budovy. Konec září zaznamenal definitivní konec letité dominanty Bělovse. |
Bourání internátu |
Výstavba provozovny pro tělesně postižené osoby na místě bývalého internátu, firmy GRaNET pana Cvrkala se dostala do platebních obtíží a koncem roku 2004 se úplně zastavila. Při tom město darovalo na stavbu zveřejněných 6.750 000 Kč. Půl firmy koupil ing. Fišer z firmy SAAR GUMI CZECH s.r.o. |
Stavba chráněné dílny |
Nevyjasněné finanční transakce dovolily pokračování výstavby až v létě 2005. Byl odbagrován břeh severní části a byla zahájena stavba zadní budovy. Firma převzala nový název - Amulet. |
Konečný vzhled chráněné dílny |
Od poloviny října 2006 byly konečně zahájeny práce na dlouho požadovaném chodníku od železniční zastávky směrem k Hypernově. Akce byla ukončena ke konci října. Občané ohrožovaní na vozovce kamiony se už nemusí brodit trávou s rizikem sklouznutí do potoka. Na hlavní vozovce směrem k Hypernově byl vyznačen přechod pro pěší s ochrannými ostrůvky. |
Chodník u železniční zastávky |
Statue Svaté Trojice bylo postaveno v roce 1832 jako poděkování za skončení morové epidemie. Patrně téhož roku byly po bocích vysazeny dvě lípy. Další oprava poškozeného sousoší byla provedena v roce 2006. Podobná menší oprava byla provedena u kříže na Kladské ulici. |
Záběr z opravy sousoší Svaté Trojice |
V průběhu července byla panem Jindřichem Roubíčkem a žáky náchodské umělecké školy opravena mohyla naproti fotbalovému hřišti k památce padlých ve světových válkách. |
Oprava mohyly v roce 2007 |
Řada podstatných záběrů řeky Metuje byla uvedena již dříve v souvislosti s povodněmi. Částečně se však změnilo její okolí. U hraničního přechodu ještě nedávno (1898-1985) stával historický kamenný " Slánský most". Dva betonové mosty stoji níže po proudu řeky od roku 1923 beze změn. V 70. letech však byly zbourány 3 dřevěné mosty Na Horním konci, které původně sloužily sedlákům pro svoz sena z luk. |
Nový betonový Slánský most u hranic |
V týdnu od 1.- 7. srpna 2004 podobně jako každý rok byla vypuštěna voda nad splavem. Pracovníci Povodí Labe celou konstrukci splavu tlakovou vodou očistili, poškozená místa byla vyplněna polyuretanovou pěnou a celek natřeli zelenou barvou. |
Oprava splavu v roce 2004 |
Takový pohled na řeku se naskytne jen v létě na několik dnů, kdy je čištěn splav a přívodní kanál k teplárně. Nánosy písku v zákrutách řeky byly dříve ručně těženy a vytahovány na velký dřevěný prám. Naposled bylo koryto čištěno těžkou technikou v roce 1978, ale pouze s krátkodobým efektem. Od té doby bylo koryto řeky opět silně zaneseno pískem. Proto v roce 2006-07 speciální bagr na mnoha místech písek přemístil a postupně dopravil na břeh, odkud byl materiál odvážen nákladními auty. |
Vypuštěné koryto Metuje od horního mostu |
Poblíž splavu byla vybudována v 60. letech stavba s čistírnou mechanických nečistot. Odtud je voda vedena 60 cm betonovým kanálem až do městské teplárny. Později byla těsně pod splavem vybudována přečerpávací stanice, která v případě poklesu hladiny nad jezem zásobuje teplárnu vodou. |
Bagr pod splavem těží písek |
Léta se Bělovsi požár vyhýbal. Rok 2006 byl bohužel bohatý na výjezdy hasičského sboru (SDH). Jednotka zasahovala při požárech - 25.3. u benzinové pumpy v Náchodě, 5.6. v noci začal hořet sklad vodoinstalatérské firmy Intop v Bělovsi u závor. |
Požár skladu firmy Intop |
Krátce na to 20.6. začal k večeru hořet rodinný dům Na Rovince. Nezvyklý obraz kolemjdoucí zaujal. Z dálky vypadal požár hrozivě. Následovaly zásahy mimo Běloves, ale 2.11. zachraňovali hasiči opět stejný dům Na Rovince. |
Požár rodinného domku na Rovince |
Požár rodinného domku na Rovince |
2.11. hořel stejný dům znovu |
V Bělovsi jako příměstské části Náchoda pracuje od roku 2003 Osadní výbor složený z občanů, kteří jsou pro lokalitu ochotni něco udělat. Výbor shromažďuje požadavky občanů pro jednání městského úřadu a přenáší potřebné informace zpět. Předsedou byl několik let Stanislav Mašek. Nyní vykonává funkci Pravomil Vyšín. |
Záběr z jednání osadního výboru |
V průběhu několika posledních let byl v různých obchodních objektech změněn sortiment. Například U Dědků se místo potravin prodávají kompresory, v hospodě U dvou lip byly nabízeny závodní motocykly, ve vedlejším krejčovství je nyní Vzorková prodejna plastových oken - totéž v řeznictví U Hofmanů. Ve Skočdopolově klempířství nyní opravují Auto hifi, zato klempíř Kylar ukončil své podnikání. Některé změny nebyly ani fotograficky zachyceny. |