PROMĚNY HRANIČNÍHO PŘECHODU


         V roce 2000 byl vlevo od Náchoda rekonstruován vchod pro pěší turisty a cyklisty. Vpravo je prostor pro odbavení kamionů z Polska. Výjezd je stále omezen malou šíří mostu.

Nové stanoviště
Nové stanoviště pro odbavení pěších turistů

kanceláře českých celníků
V pilíři rampy jsou kanceláře českých celníků

Kontrolní jáma
Kontrolní jáma při podezření z pašování
          Celý areál byl vybudován na základě dohod v režii polské strany velmi moderně. Ale stále bylo co vylepšovat.

Letecký snímek
Letecký snímek celního prostoru v roce 2001
          Nápor českých turistů za nákupy výhodného zboží a laciného benzinu do Polska v létech 1990-2000 byl velký. Z polské strany převládali pěší turisté, v řadě případů organizovaně pašující kořalku, vajíčka i jiné zboží. Po průběžném vyrovnání cen jsou fronty minimální. Zvyšují se pouze každoročně v předvánočním období.

pasová kontrola
Auta přijíždějící z polské strany k pasové kontrole
          Stále se něco přistavuje. Na polské straně se připravuje další prostor pro rychlejší odbavení kamionů.

stavební aktivity
Další stavební aktivity
          Na levé straně byly vybudovány nové úhledné stavby, kde byly umístěny obchody, banka, parkoviště i několik benzinových pump.

zázemí na polské straně
Pohled na zázemí na polské straně
         Vzhledem k stále velkému provozu hlavně nákladní přepravy se v roce 2002 ze státních dotací začal budovat 4. jízdní pruh. Napřímila se tak cesta pro kamiony z Polska přes novou část betonového mostu.

přístavba mostu
Rozestavěná část nové přístavby mostu
         V červnu 2003 se prováděly na mostě dokončovací asfaltérské práce. Přístavba mostu má dva jízdní pruhy a široký chodník pro pěší směrem k Náchodu.

Stavební ruch na mostě
Stavební ruch na mostě za provozu

Pohled z mostu k Náchodu
Pohled z mostu k Náchodu
         Napojení 4. jízdního pruhu bylo u budovy bývalé české celnice přerušeno. Pro směr k Náchodu je využíváno starší vozovky s napojením na Kladskou ulici až do doby, kdy bude postaven a napojen plánovaný obchvat nové komunikace směrem na Hronov.

napojení vozovek
Vzájemné napojení vozovek
          Stavební práce na rozšíření vozovky Polské ulice v roce 2002 pokračovaly kolem železniční trati dále k městu kolem supermarketu Kaufland a Hypernova.

Rozšiřování vozovky
Rozšiřování vozovky na 4. pruh u Kauflandu

Dokončená vozovka
Dokončená rozšířená vozovka u Kauflandu
         Čtvrtý pruh byl původně připraven včetně kanalizace až k firmě Ametek na hranicích města. Nová kanalizace odvádí vodu z hlavní vozovky pod cestou Na Rovince, kolem tenisu až do Metuje. Vozovka se čtyřmi pruhy však skončila již u motorestu U Pavla.

Stavební akce
Stavební akce v úrovni pekárny
         V úrovni marketu byla provedena z Polské ulice ke Kauflandu další odbočka. Zde už pravidelně stávají od úterý až do soboty kamiony, často ve dvou i třech řadách. Fronta se kolikrát prodlužuje až firmě Ametek. To komplikuje dopravní situaci osobních automobilů na obou křižovatkách.

Pohled na rozšířenou komunikaci
Pohled na rozšířenou komunikaci k hranicím
          Konečný pohled na rozšířenou komunikaci od křižovatky u Hypernovy a železniční zastávky. Je zde zachycena fronta osobních vozů do Polska za předvánočními nákupy.

Dopravní zácpa
Dopravní zácpa u Hypernovy
          Starý kamenný Slánský most vydržel téměř 100 roků. Nová konstrukce však nevydržela provoz těžkých a mnohdy přetížených kamionů. Za plného provozu se po 18 letech musel z nového mostu odstranit veškerý asfalt a beton včetně železné armatury. Jezdilo se tedy po nejnovější části mostu.

Rekonstrukce mostu
Rekonstrukce betonového Slánského mostu
          Odstranění prasklých částí betonu muselo být provedeno až na prefabrikované mostnice a jejich lůžka.

konec mostu
Obnažený konec mostu
          Celá plocha mostu musela být znovu pečlivě armována, vybetonována a opatřena živičným povrchem.

mostní armatura
Nová mostní armatura

Betonování na mostě
Betonování na mostě
          V závěru roku 2003 byl most dokončen a předán k užívání. Starší část tedy slouží pro příjezd do Polska a po nové části mostu se vozidla vrací do republiky.

rozšířený Slánský most
Pěkný pohled na obnovený a rozšířený Slánský most
          Vzhledem k popsaným úpravám bylo nutno přestavět i vchod pro pěší do Polska na hraničním přechodu. Krátkou dobu stavebních úprav používali pěší turisté odbavovacích prostorů pro auta. Nová úprava je prostornější a pohodlnější pro kamiony i pro cyklisty.

přechodu pro pěší
Nový vzhled přechodu pro pěší

Kamiony už nemusí kličkovat
Kamiony už nemusí kličkovat
          Nakonec byly u hraničních závor postaveny nové předsunuté odbavovací buňky pro české celníky. V pravém pruhu jsou odbavovány kamiony. Stavební činnost byla ukončena koncem roku 2003.

odbavovací buňky
Nové odbavovací buňky
         Autoři starých fotografií nejsou známi. Novější snímky pořídil hlavně Otto Mach, pracovník Celního úřadu, záběry přestavby Polské ulice Antonín Rabiška. Poslední fáze stavby od roku 2002 pak zachytil Antonín Samek a služba leteckého snímkování.

zpět na úvod