V roce 2000 byl vlevo od Náchoda rekonstruován vchod pro pěší turisty a cyklisty. Vpravo je prostor pro odbavení kamionů z Polska. Výjezd je stále omezen malou šíří mostu. |
Nové stanoviště pro odbavení pěších turistů |
V pilíři rampy jsou kanceláře českých celníků |
Kontrolní jáma při podezření z pašování |
Celý areál byl vybudován na základě dohod v režii polské strany velmi moderně. Ale stále bylo co vylepšovat. |
Letecký snímek celního prostoru v roce 2001 |
Nápor českých turistů za nákupy výhodného zboží a laciného benzinu do Polska v létech 1990-2000 byl velký. Z polské strany převládali pěší turisté, v řadě případů organizovaně pašující kořalku, vajíčka i jiné zboží. Po průběžném vyrovnání cen jsou fronty minimální. Zvyšují se pouze každoročně v předvánočním období. |
Auta přijíždějící z polské strany k pasové kontrole |
Stále se něco přistavuje. Na polské straně se připravuje další prostor pro rychlejší odbavení kamionů. |
Další stavební aktivity |
Na levé straně byly vybudovány nové úhledné stavby, kde byly umístěny obchody, banka, parkoviště i několik benzinových pump. |
Pohled na zázemí na polské straně |
Vzhledem k stále velkému provozu hlavně nákladní přepravy se v roce 2002 ze státních dotací začal budovat 4. jízdní pruh. Napřímila se tak cesta pro kamiony z Polska přes novou část betonového mostu. |
Rozestavěná část nové přístavby mostu |
V červnu 2003 se prováděly na mostě dokončovací asfaltérské práce. Přístavba mostu má dva jízdní pruhy a široký chodník pro pěší směrem k Náchodu. |
Stavební ruch na mostě za provozu |
Pohled z mostu k Náchodu |
Napojení 4. jízdního pruhu bylo u budovy bývalé české celnice přerušeno. Pro směr k Náchodu je využíváno starší vozovky s napojením na Kladskou ulici až do doby, kdy bude postaven a napojen plánovaný obchvat nové komunikace směrem na Hronov. |
Vzájemné napojení vozovek |
Stavební práce na rozšíření vozovky Polské ulice v roce 2002 pokračovaly kolem železniční trati dále k městu kolem supermarketu Kaufland a Hypernova. |
Rozšiřování vozovky na 4. pruh u Kauflandu |
Dokončená rozšířená vozovka u Kauflandu |
Čtvrtý pruh byl původně připraven včetně kanalizace až k firmě Ametek na hranicích města. Nová kanalizace odvádí vodu z hlavní vozovky pod cestou Na Rovince, kolem tenisu až do Metuje. Vozovka se čtyřmi pruhy však skončila již u motorestu U Pavla. |
Stavební akce v úrovni pekárny |
V úrovni marketu byla provedena z Polské ulice ke Kauflandu další odbočka. Zde už pravidelně stávají od úterý až do soboty kamiony, často ve dvou i třech řadách. Fronta se kolikrát prodlužuje až firmě Ametek. To komplikuje dopravní situaci osobních automobilů na obou křižovatkách. |
Pohled na rozšířenou komunikaci k hranicím |
Konečný pohled na rozšířenou komunikaci od křižovatky u Hypernovy a železniční zastávky. Je zde zachycena fronta osobních vozů do Polska za předvánočními nákupy. |
Dopravní zácpa u Hypernovy |
Starý kamenný Slánský most vydržel téměř 100 roků. Nová konstrukce však nevydržela provoz těžkých a mnohdy přetížených kamionů. Za plného provozu se po 18 letech musel z nového mostu odstranit veškerý asfalt a beton včetně železné armatury. Jezdilo se tedy po nejnovější části mostu. |
Rekonstrukce betonového Slánského mostu |
Odstranění prasklých částí betonu muselo být provedeno až na prefabrikované mostnice a jejich lůžka. |
Obnažený konec mostu |
Celá plocha mostu musela být znovu pečlivě armována, vybetonována a opatřena živičným povrchem. |
Nová mostní armatura |
Betonování na mostě |
V závěru roku 2003 byl most dokončen a předán k užívání. Starší část tedy slouží pro příjezd do Polska a po nové části mostu se vozidla vrací do republiky. |
Pěkný pohled na obnovený a rozšířený Slánský most |
Vzhledem k popsaným úpravám bylo nutno přestavět i vchod pro pěší do Polska na hraničním přechodu. Krátkou dobu stavebních úprav používali pěší turisté odbavovacích prostorů pro auta. Nová úprava je prostornější a pohodlnější pro kamiony i pro cyklisty. |
Nový vzhled přechodu pro pěší |
Kamiony už nemusí kličkovat |
Nakonec byly u hraničních závor postaveny nové předsunuté odbavovací buňky pro české celníky. V pravém pruhu jsou odbavovány kamiony. Stavební činnost byla ukončena koncem roku 2003. |
Nové odbavovací buňky |
Autoři starých fotografií nejsou známi. Novější snímky pořídil hlavně Otto Mach, pracovník Celního úřadu, záběry přestavby Polské ulice Antonín Rabiška. Poslední fáze stavby od roku 2002 pak zachytil Antonín Samek a služba leteckého snímkování. |