PROMĚNY HRANIČNÍHO PŘECHODU


          O hranicích, celnicích a dění kolem bylo již mnoho řečeno. Málokdo si uvědomuje, jak tento státní přechod úzce souvisí s Bělovsí a především, jak se celý prostor změnil. Celníci původně sídlili na náchodské Kamenici, kde byla roku 1776 postavena rakouská celnice. Dnes již zvaná "stará celnice" byla postavena kolem roku 1830 na rozcestí k hranicím a Hronovu. Původně byl mezi starou českou a též starou německou celnicí značně velký "prostor nikoho". Německý objekt stál vlevo až za kopečkem. Obě budovy ještě stojí, i když jsou použity pouze k ubytování. Terén dělila od pradávna řeka Metuje. Mosty, které na ni byly postaveny, byly vždy do poloviny považovány za území příslušného státu.

celnice
Budova "staré" české celnice
          V září 1831 byla v naší budově zřízena karanténní stanice proti choleře. Každý, kdo přijížděl od Kladska musel v budově strávit 21 denní karanténu za dozoru lékaře a dvou pomocníků. Dopisy a peníze se vykuřovaly. U budovy později byla postavena široká průjezdná kůlna, kde se každé pondělí a čtvrtek konal trh na zboží, dodávané z obou stran hranice. Nedaleko prosperovala hospoda Hejdovka a kovárna. Na německé straně byla také dnes již zbouraná Čejpova hospoda.

Strážní budka
Strážní budka na Slánském mostě po I. světové válce
          Po ukončení války v roce 1866 bylo Prusko považováno za spojence. Situace se ale vyhrotila v roce 1914, kdy již probíhaly válečné akce. Dle zápisů z náchodské kroniky byl přechod uzavřen a na mostě byly postaveny strážní budky. Hranice byla zatarasena nákladními vozy, které vytvářely jakousi barikádu. Rozšířila se totiž zvěst, že z Francie bylo vypraveno 9 obrněných vozů, převážejících velké množství rublů pro Rusko a údajně i bomby. Ty by mohly být použity proti Rakousku-Uhersku. Také byly oboustranně přestřiženy telegrafní dráty. Situace se normalizovala až po ukončení I. světové války, kdy zase na hranici panoval čilý turistický ruch a obnovily se návštěvy rodin v tzv. "Českém koutku".

Asfaltování
Asfaltování na Slánském mostě
         Vlastní cesta byla udržována a začátkem 40. let byla dokonce vyasfaltována. Protože ale ve stávajícím prostoru mezi zmíněnými budovami neměly obě strany dostatečný přehled, rozhodly s o výstavbě nových celnic podstatně blíže k řece. Na německé straně byla budova postavena roku 1934 a naše budova byla dokončena až v roce 1939. Vzhledem k válečným událostem již ale nesloužila svému účelu. Pouze zde bydlely rodiny finanční stráže.

Celníci u staré celnice
Celníci u staré celnice před II. světovou válkou

budova celnice
Současný pohled na budovu celnice V přilehlé stodole
bylo v roce 1938 ubytováno družstvo SOS pro ochranu hranic.

Budova nové, tehdy německé celnice
Budova nové, tehdy německé celnice (snímek až z roku 1945)

Budova nové celnice
Budova nové české celnice (snímek až z roku 1945)
         Do toho přišly strasti válečných událostí. V únoru 1945 v souvislosti s blížící se frontou začali Němci urychleně budovat na hranicích dřevěný železniční most a s tím nový násep, navazující na trať Náchod - Hronov. Na německé straně železnice existovala až do Slaného již od roku 1905.

železniční most
Dřevěný železniční most přes Metuji
         Na práce byli nahnáni ruští zajatci, dělníci z letecké továrny na Babí a také židovské ženy. Stavba musela být hotova do 20. 4., dne Hitlerových narozenin. Projelo tudy jen několik vlaků a v roce 1947 byl vojáky most úplně rozebrán. Násep byl zrušen později.
         Židovské ženy byly ubytovány v lágru v Žakši na německé straně a denně byly ozbrojenými hlídkami odváděny do práce na Skořepovu pilu do Bělovse. Zde připravovaly hlavně potřebné řezivo na stavbu dřevěného železničního mostu.

Židovské ženy
Židovské ženy těsně po válce
         Je vhodné připomenout, že válka se chýlila ke konci a od února 1945 se přes hraniční přechod valil nepřetržitý proud civilních uprchlíků, tzv. "národních hostí". Koncem dubna a hlavně v květnu sílil odsun německých vojsk.

Proud uprchlíků
Proud uprchlíků u tehdy německé celnice
         Dne 5. května vypuklo povstání. Nově založené revoluční hlídky se snažily v prostoru obou celnic a dále do Náchoda procházející vojáky odzbrojovat. V řadě případů se to dařilo. S projíždějícími SS many však nebylo radno ani konverzovat, ti se odzbrojit nedali.

zabavené zbraně
Shromážděné zabavené zbraně a munice
         V odpoledních hodinách dne 9.5. proud uprchlíků ustal, ale čtyři tanky (samochodná děla) z uzavírací kolony se nečekaně vrátily z Náchoda do Bělovse a v podvečer se rozpoutal boj s přijíždějícími ruskými dělostřelci. V první den míru zde ještě našla smrt řada sovětských vojáků, našich civilistů i německých SS manů.

výsledek boje
Smutný výsledek boje u české celnice (foto 10.5.1945)
         Konec II. světové války přinesl osvobození pro všechny uvězněné osoby v nacistických koncentračních táborech. Občané se vraceli všemožnými způsoby do svých bydlišť, kde však nacházeli v řadě případů zničené domy a nepochopení. Na území Polska došlo dokonce k "pogromu" v oblasti Kielce-vyhánění občanů židovské národnosti. Židé se tedy začali organizovaně stěhovat do Palestiny. Využívali nejen oficiálních hraničních přechodů, ale i přecházeli hranice ilegálně (v České Čermné). Naše vláda prostřednictvím ministerstva zahraničí a vnitra tyto snahy se souhlasem Sovětského svazu financovala, poskytla dopravní prostředky a zajišťovala vystavení cestovních dokladů. Pro tyto účely byly zřízen sběrný tábor v Náchodě. Akce dostala název BRICHA ( Vichřice - krycí název).

Přechod Kladských Čechů
Přechod Kladských Čechů přes Slánský most v roce 1945
          Ženy židovské národnosti odešly z ubytoven v Žakši ihned po skončení války patrně do svých bydlišť. Malému množství rodin Kladských Čechů se také podařilo přejít hranice a hledaly ubytování u příbuzných v Čechách. Území tzv. "českého koutku" na základě mezinárodních dohod přišlo pod správu Poláků a byly tam špatné podmínky pro život.

Přechod jednotlivců židovské komunity
Přechod jednotlivců židovské komunity přes hranice v roce 1946
(za pozornost na snímku stojí pomocný betonový most, který již neexistuje)
          Další zájemci z židovské komunity později přecházeli jednotlivě i po skupinkách přes běloveský hraniční přechod po Slánském mostě k nám do vnitrozemí.

Skupinky přecházejících Židů
Skupinky přecházejících Židů v roce 1946
(Záběry byly pořízeny z amerického filmového dokumentu o exodu Židů
z celé Evropy do tehdejší Palestiny. Proto přepis nebyl kvalitní).
         V této souvislosti nutno uvést i další vztahy, protože se o tom léta nehovořilo. Problémy s přesunem pomáhal řešit náchodský židovský občan Rudolf Beck (1900-1988,) a Egon Pick, oba členové organizace Bricha.

Rudolf Beck
Rudolf Beck v Náchodě po návratu z koncentračního tábora
         Občané židovské národnosti byli po přechodu hranic shromažďováni a ubytováni obvykle jednu noc ve dvou dřevěných barácích nad školami TGM v Náchodě, původně sloužících za války jako kasárna a lazaret Wermachtu.

vojenské baráky
Dřevěné vojenské baráky nad školami
         Z náchodského nádraží pak byly často vypravovány v roce 1946 zvláštní vlaky s repatriovanými lidmi tehdy převážně v dopravních krytých vagonech.

Čekající Židé na přistavení vlaku
Čekající Židé na přistavení vlaku v Náchodě
Čekající Židé
Cestování v dopravních vagónech bylo tehdy běžné
         Ukázka označení vagonů pro repatriační převoz směrem přes Bratislavu, ale také přes Plzeň, Rakousko. Celkem bylo v prvních letech po válce z východní Evropy přemístěno do tehdejší Palestiny kolem 140 tisíc židovských občanů.

označení vagónů
Ukázka označení vagónů

zpět na úvod další